Όταν ξεκινάμε να φτιάξουμε μια ιστοσελίδα η πρώτη απόφαση που καλούμαστε να πάρουμε είναι: “Θα φτιάξω κάτι custom ή θα προχωρήσω με κάποιο CMS;”

Παρόλο που η επιλογή μιας ιστοσελίδας κατασκευασμένης με custom κώδικα φαίνεται δελεαστική (συνήθως μέχρι να ακούσουμε την τιμή), δεν αποτελεί σωστή επιλογή για όλους και κρύβει αρκετούς κινδύνους.

Εκτός από την επιλογή του custom κώδικα υπάρχει και η επιλογή χρήσης ενός CMS.

CMS

To Σύστημα διαχείρισης περιεχομένου ή CMS (Content Management System) είναι ένα λογισμικό (συνήθως δωρεάν) το οποίο επιτρέπει στους χρήστες του να δημιουργούν, να διαχειρίζονται και να δημοσιεύουν περιεχόμενο. Το CMS δεν θεωρεί ως προαπαιτούμενο την γνώση κώδικα/προγραμματισμού για τη διαχείριση μιας ιστοσελίδας. Έχει ήδη λύσει πολλά προβλήματα που θα κληθείς να λύσεις αν κάνεις κάτι από το μηδέν.

Ένα CMS έχει σχεδιαστεί ώστε να βοηθά απλούς χρήστες, όπως οι ιδιοκτήτες ή οι εργαζόμενοι μιας επιχείρησης, να διαχειρίζονται τις ιστοσελίδες τους.  Μέσω του CMS μπορούμε να διαχειριστούμε τους διαφορετικούς πόρους, τύπους περιεχομένου και τα διάφορα δεδομένα που αποτελούν μια σύγχρονη ιστοσελίδα.

Ενδιαφέροντα Στατιστικά

Τα πιο διαδεδομένα CMS σήμερα είναι το WordPress, το Joomla και το Drupal. Μέσα στα πιο δημοφιλή CMS ανά μερίδιο αγοράς είναι το WordPress η χρήση του οποίου αυξάνεται διαρκώς. Με ένα επιβλητικό μερίδιο 60,4%, είναι σαφές ότι το WordPress είναι το πιο δημοφιλές και καλύτερο CMS στην αγορά, ενώ το 32,5% όλων των sites στο internet είναι φτιαγμένα με WordPress.

Γνωστές ιστοσελίδες που έχουν κατασκευαστεί με WordPress

Μεγάλες επιχειρήσεις τουρισμού και όχι μόνο έχουν επιλέξει CMS πλατφόρμες για την δημιουργία των ιστοσελίδων τους. Το Costa Navarino, το Pyramis Travel, το Outward Bound Croatia αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα brand της αυτοβιομηχανίας η  Mercedes-Benz με διεθνή ιστοσελίδα. Η NASA έχει επιλέξει για διάφορες ιστοσελίδες της, CMS και συγκεκριμένα WordPress (π.χ. https://open.nasa.gov). Το CNN και το Forbes έχουν επιλέξει επίσης WordPress.

Στο 99,9% των περιπτώσεων δεν υπάρχει κάποιος λόγος για τον οποίο η ιστοσελίδα μιας τουριστικής επιχείρησης δεν πρέπει ή δεν μπορεί να κατασκευαστεί με κάποιο CMS.

Custom Ιστοσελίδα

Οι ιστοσελίδες που έχουν κατασκευαστεί με κώδικα δημιουργούνται κυριολεκτικά από το μηδέν. Δεν υπάρχει κάποια υποδομή για να βασιστείς. Γίνονται όλα από την αρχή. Αυτός είναι και ο λόγος του αυξημένου κόστους αλλά και του ότι απαιτείται αρκετός χρόνος για να ολοκληρωθεί. Η κατασκευή μιας custom ιστοσελίδας απαιτεί την δημιουργία μιας ομάδας καλά καταρτισμένης, εκτός από τουλάχιστον ένα developer χρειάζεσαι και έναν web designer που θα αναλάβει τον σχεδιασμό του.

Χρειάζομαι πράγματι μια custom ιστοσελίδα;

Αρκετές φορές, όταν μια επιχείρηση απευθύνεται σε εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων ή σε developers, προτείνεται να φτιαχτεί μια custom ιστοσελίδα. Παρατηρείται όμως συχνά το φαινόμενο, η ιστοσελίδα να μην είναι πραγματικά custom, να έχει δημιουργηθεί με κάποιο template ή με την παραμετροποίηση ενός ήδη υπάρχοντος CMS π.χ. WordPress.

Υπάρχουν εταιρείες που αναπτύσσουν σε έναν ορισμένο βαθμό το Worpdress ή κάποιο άλλο CMS και πουλάνε την ιστοσελίδα σαν ιστοσελίδα custom κώδικα.

Πριν προχωρήσεις λοιπόν  σε μια τέτοια απόφαση και αφού βεβαιωθείς ότι μιλάμε για πραγματικά custom ιστοσελίδα αναλογίσου αν όντως χρειάζεσαι μια τέτοια custom λύση. Σήμερα τα Themes του WordPress για παράδειγμα, είναι σε μεγάλο βαθμό παραμετροποιήσιμα και έτσι το επιχείρημα ότι μόνο με custom κώδικα δημιουργείς μια μοναδική από άποψη σχεδιασμού ιστοσελίδα δεν ισχύει πλέον.

Έχει πλεονεκτήματα μια custom ιστοσελίδα;

Έχει και πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, τα οποία αυξάνονται όμως (τα μειονεκτήματα) σε σύγκριση με τα CMS όσο περνάνε τα χρόνια. Αυτός είναι και ο λόγος που ακόμα και μεγάλα brands προτιμούν πλέον να κατασκευάζουν την ιστοσελίδα τους με κάποιο CMS.

Παλιότερα μπορεί να επιλέγαμε μια custom ιστοσελίδα είτε για λόγους μοναδικού design, είτε για λόγους ταχύτητας φόρτωσης της ιστοσελίδας.

Σήμερα όμως, είτε λόγω των πραγματικά μοναδικών Themes των CMS που μπορούμε να παραμετροποιήσουμε γράφοντας τον δικό μας κώδικα, είτε λόγω της βελτίωσης της ταχύτητας/απόκρισης των server, η custom ιστοσελίδα μόνο προβλήματα μπορεί να μας δώσει.

Κίνδυνοι και παγίδες ενός Custom Website

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι πλέον οι βασικές διαφορές μιας custom ιστοσελίδας από μια ιστοσελίδα κατασκευασμένη με CMS είναι το κόστος και η “δέσμευση”. Η custom ιστοσελίδα κοστίζει σαφώς περισσότερο και σε δεσμεύει σε μόνιμη συνεργασία με τον developer που το έφτιαξε.Ο συγκεκριμένος developer γνωρίζει να κάνει τα updates, τις αλλαγές και τις προσθήκες περιεχομένου.

Τι γίνεται όμως αν η συνεργασία με το developer για οποιονδήποτε λόγο διακοπεί;

Θα πρέπει να αναζητήσετε κάποιον που θα συνεχίσει την δουλειά του, αυτό όμως είναι δύσκολο καθότι λίγοι παίρνουν το ρίσκο να αναλάβουν ένα site φτιαγμένο με κώδικα άλλου developer. Αν κάποιος δεχτεί θα χρειαστεί εκπαίδευση ή αρκετά μεγάλο χρόνο εκμάθησης άρα το κόστος συντήρησης μια custom ιστοσελίδας θα είναι και πολύ μεγαλύτερο.

Στην Web Progress αναλαμβάνουμε αρκετές φορές να συντηρήσουμε ιστοσελίδες με custom κώδικα, όπου ο developer «εξαφανίστηκε» ή όπου η εταιρεία που την είχε κατασκευάσει έκλεισε. Κάτι το οποίο είναι πολύ πιο χρονοβόρο σε σχέση με τη συντήρηση για παράδειγμα μιας ιστοσελίδας WordPress.

Συμπέρασμα

Να είστε πολύ προσεκτικοί όταν κάποιος σας προτείνει την κατασκευή ιστοσελίδας με custom κώδικα. Θα είναι μια απόφαση που θα σας φορτώσει με προβλήματα και κόστος. Και θα πρέπει να έχετε πάντα στο μυαλό σας ότι οι ανάγκες μιας τουριστικής επιχείρησης καλύπτονται πάντα από μια ιστοσελίδα που έχει κατασκευαστεί με CMS.